Schaakseizoen weer van start

Vanaf begin september tikken op (vrijwel) alle dinsdagavonden in de Meenschaar de schaakklokken de minuten weg, want het schaakseizoen is weer van start gegaan. Achter de tafels overziet een bont gezelschap van spelers hun stellingen en weegt de eigen plannen af tegen de vermeende bedoelingen van de tegenstander. Bont is het gezelschap zeker qua leeftijd, speelsterkte en herkomst. Niet alleen Bedumers maar ook uit veel plaatsen eromheen komen spelers af op de bijzonder mengeling van gemoedelijkheid, opperste concentratie en sportieve inzet. Winnen is leuk, maar het spel en het leren van je eigen fouten telt veel meer. En door het Zwitsers competitiesysteem speelt iedereen al snel tegen spelers van vergelijkbare sterkte.

Als deze beschrijving  je aanspreekt, kom gerust eens een paar keer vrijblijvend meedoen om zelf de sfeer te proeven. Ook in de loop van het seizoen is er aanloop van nieuwe spelers. De data van de speelavonden vind je in het menu onder de jaaragenda.

Opnieuw historische uitslag

Na in de eerste ronde aan kop te hebben gestaan in de hoofdklasse van de NOSBO competitie heeft het eerste team van schaakvereniging Bedum wederom een historisch resultaat laten zien. Er werd met 8-0 verloren van SISSA 1. Dat was overigens bijna geheel volgens verwachting want de verschillen in rating tussen de spelers zijn gewoon te groot. Desalniettemin was het een mooie, leerzame en ook sportieve schaakavond.

Bedum 1 nog in de race voor kampioenschap.

Het eerste team van Bedum staat in de klasse 1B van de Nosbo op de vierde plaats met slechts één punt achterstand op de koploper Roden 1. Wanneer in de laatste, gezamenlijke ronde op 15 april 2018 wordt gewonnen bestaat er de mogelijkheid dat Bedum kampioen wordt. Weliswaar moet de koploper dan punten laten liggen, maar in de schaaksport geldt dat de wedstrijd pas voorbij is wanneer de laatste klok stopt met tikken!

Menno publiceert Schaakdichtbundel ‘Bewegend Hout’.

Eén van de drie Menno’s die lid zijn van schaakclub Bedum, Menno van Heumen, heeft een boekje met 16 schaakgedichten gepubliceerd. De teksten en tekeningen gaan niet alleen over het schaken maar ook over situaties uit het leven. Een voorbeeld is te vinden in de rubriek de wereld op 64 velden (pagina 15): de pion. Het boekje is uitgegeven bij Philip Elchers te Groningen en kost € 14,50. Voor meer informatie kun je een bericht sturen aan mvh@mennovanheumen.nl.

Menno clubkampioen

In een heroïsche strijd met Theo Smit is het Menno van ‘t Veld gelukt wederom kampioen te worden van Schaakclub Bedum. Na de reguliere competitie zouden Theo en Menno via een tweekamp uitmaken wie de kampioen zou worden. Dat bracht evenwel geen uitslag. Daarop zou via snelschaken een beslissing moeten vallen.Ook dat bracht na vier partijen geen resultaat. Uiteindelijk kwam er een zogenaamde Armageddon partij aan te pas om de kampioen te bepalen. Menno met wit had dan wel een minuut meer bedenktijd (5 minuten), maar Theo had met zwart genoeg aan remise. In deze thriller wist Menno toch te winnen en werd daarmee kampioen van het seizoen 2016-2017.