Eerste seizoenshelft enerverend afgesloten

Schaakvereniging Bedum heeft na 14 speelrondes op 30 dec. de eerste seizoenshelft met een enerverende snelschaakavond afgesloten. Maar liefst 19 spelers, zowel clubleden als gasten, kwamen op dit evenement af. Stalen zenuwen waren ook deze avond een pré. Want al duurde iedere snelschaakpartij maar maximaal 2×5 min, het was weer opmerkelijk hoeveel wendingen daarin mogelijk waren. En het was ook niet altijd de globale speelsterkte die de doorslag gaf. Ook uit vrijwel verloren posities werden nog remises (of meer) uit het vuur gesleept. En andersom kon een enkele onoplettendheid of een vallende vlag een vrijwel zekere winst in rook laten opgaan.

Maar in 8 rondes volgens het Zwitsers systeem middelt kwaliteit toch wel uit en kon een poule-indeling op speelsterkte worden gemaakt voor het tweede deel van de avond, de vierkampen. Uiteindelijk behaalde Menno van ’t Veld tegen middernacht na in totaal 127 wedstrijden de overwinning. Met als beloning een welverdiende eerste keuze uit de prijzenpot. Ook alle andere spelers konden op basis van hun persoonlijke score en volgens een vermakelijk, want ondoorgrondelijk algoritme achtereenvolgens een keuze uit deze pot maken zodat iedereen met een passende prijs en een terugblik op een geslaagde avond de jaarwisseling in kon.

De eerste seizoenshelft had overigens nog een noemenswaardige uitkomst. De winnaar, Menno van ’t Veld, behaalde namelijk een interne TPR van 1876 die exact gelijk was aan zijn NOSBO rating. En ook de tweede en derde speler eindigden met een TPR vlak bij hun externe rating. Dat kan worden gezien als een aanwijzing  voor representativiteit van de interne speelsterktes van de club.