17. Wedstrijdverslag Nosbo beker 7-1-2020

Bekerteam plaatst zich voor de kwartfinales!                                                    Verslag door Menno

Gisteravond (7-1-20) heeft ons bekerteam zich voor het eerst sinds jaren geplaatst voor de kwartfinale van het NOSBO-bekertoernooi. Na een memorabele avond werd Groninger Combinatie 2 met 2.5-1.5 verslagen. Maar daar zag het lange tijd niet naar uit.

Bedum koos voor dezelfde opstelling als in de voorgaande ronde: Menno (1), Luuk (2), Sjaak (3) en Theo (4). De loting bepaalde dat de oneven borden zwart zouden hebben. Zelf speelde ik tegen Guido Visser (1761), een speler die naar eigen zeggen op zet twee al uit de theorie was, maar vervolgens wel steeds eenvoudig de beste zetten vond. Dat Luuk (1663) en Henk Pompstra (1732) zo snel mogelijk de theorie wilden verlaten, bleek toen er na vijf zetten een anti-anti-Caro-Kann met doorgeschoven centrumpionnen op het bord stond.  Na zes zetten stond er al een niet eerder voorgekomen stelling op het bord, volgens mijn database. Luuk speelde desalniettemin erg snel, zette zijn tegenstander onder tijdsdruk en leek een plusje te hebben. Sjaak (1640) kwam juist al gauw wat minder te staan tegen Tim Loos (1719), wat ertoe leidde dat Sjaak een stuk moest geven voor een paar pionnen. Theo (1703) kwam in een moeilijk te taxeren stelling terecht tegen Ferry Ruigendijk (1720), met waarschijnlijk kansen over en weer.

Om half tien was de partij op bord 1 al afgelopen: de veilige openingszetten van Guido resulteerden in massale ruil van de stukken en vlak voordat een ongelijk lopereindspel onafwendbaar leek, kwamen de spelers remise overeen (½-½). Vlak daarna echter zag Luuk op bord 2 een vorkje over het hoofd, verloor daarmee een kwaliteit en keek ook nog tegen een vrijpion van zijn tegenstander aan. Henk had geen moeite meer om in lichte tijdnood de partij naar zich toe te trekken (0-1). Daarmee leek de wedstrijd plotseling over te zijn. Hoewel het bij Theo nog steeds alle kanten op kon, zag Sjaak te laat dat zijn tegenstander een paard en loper kon geven voor twee torens! Na een dameruil had Tim twee torens tegen één paard, met als compensatie voor Sjaak slechts een paar pionnen. Een verlies van Sjaak zou uitschakeling in het bekertoernooi betekenen.

Maar, de pionnen liepen hard. Heel hard! Sterker nog, op den duur had Tim niets beters dan een lijn waarin hij een toren zou moeten geven voor die twee pionnen. Hij behield zijn toren echter. Daarmee kwamen Sjaaks pionnen op c2 en b2 terecht, en won hij zomaar de partij (0-1). Dat bracht de stand weer gelijk.

Tegelijkertijd had Theo het tegenspel van zijn tegenstander weten in te perken en kon zich toen vol richten op de aanval. Dat is natuurlijk een kolfje naar Theo’s hand. Hij won een pion en nam vervolgens de koningsstelling onder vuur. Hoewel Ferry nog dapper verdedigde, was er waarschijnlijk geen enkele verdediging meer bestand tegen de halfopen h-lijn en de torens die Theo liet alterneren tussen de 6e en 7e rij (1-0). Daarmee haalde Bedum precies de minimale hoeveelheid punten om te winnen zonder te hoeven snelschaken. Nu kan er rustig afgewacht gaan worden wie de volgende tegenstander gaat worden. Alle andere wedstrijden in deze ronde moeten namelijk nog gespeeld worden.