10. schaak met hindernissen

Schaak met hindernissen

Dit seizoen zijn er twee avonden geweest, waar op een andere wijze is geschaakt. Gerard Bakker had bekeken, hoe de spelers normaal scoorden en had bedacht, hoeveel handicap een speler ongeveer moest hebben om ongeveer evenveel scoringskans te hebben dan anderen. De spelers waren verdeeld in vier sterkte groepen. De speeltijd van een half uur per partij werd op basis van deze handicap verdeeld. In het ergste geval was het 25 minuten tegen 5 minuten. Daarnaast werden niet alle resultaten even zwaar gewaardeerd. Een winstpartij kon variëren van 12 punten tot 36 punten.

En om er een extra element in te brengen, moest er tot het einde worden doorgespeeld. Immers, niets is zo moeilijk als het winnen van een gewonnen stelling.

Tijdens de eerste speelavond bleken Bert en twee Menno’s prima met dit concept overweg te kunnen. De derde Menno een beetje minder, net als Gerard. Hun handicap werd voor de tweede speelavond bijgesteld. En ook de tweede speelavond kende zo zijn verrassingen. De sterke spelers hebben het zwaar gehad en er zijn veel evenwichtige partijen gespeeld. De deelnemers vonden het leuk. Het resultaat is een eindstand, waar ieder zijn favoriet kan terugvinden op een plaats waar ie natuurlijk niet thuishoort, of wel…..?

special 2013 02 19

Goed kijken.