1. Niets is wat het lijkt.

De volgende partij werd gespeeld op dinsdag 11 oktober 2011 te Bedum.

[pgn height=500 initialHalfmove=16 autoplayMode=game]

[Event "interne competitie SV Bedum"]
[White "wit: van Leusen"]
[Black "zwart: van Heumen"]
[Result "remise"]

1. b4 e5 2. Bb2 d6 3. e3 g6 4. g3 Bg7 5. Bg2 Be6 6. Bxb7 Nd7 7. Bxa8 Qxa8 8.
f3 Ne7 9. Qe2 O-O 10. Nc3 e4 11. fxe4 Bxc3 12. Bxc3 Qxe4 13. O-O-O Bxa2 14.
d3 Qc6 15. Bb2 Rb8 16. Ba3 Qa4 17. Bb2 Qxb4 18. c3 Qa5 19. Nf3 Nc5 20. Nd4
Na4 21. Qc2 Rxb2 22. Qxb2 Nxb2 23. Kxb2 Bd5 24. e4 Qa2 rem

[/pgn]

De partij staat al in brand op de vijfde zet van zwart…Zwart loopt al vertwijfeld van het bord weg; daar gaat een toren en een pion voor een loper. Maar om na vijf zetten al op te geven is voor niemand leuk. Wit is gretig, maar nadat de zwarte dame de diagonaal te pakken heeft denkt hij: ‘ dat had ik helemaal niet moeten doen’. Zwart speelt vol op de aanval er is immers niets te verliezen. Wit komt alleen maar toe aan verdedigen en besluit zelfs de dame te geven voor een paard en een toren. Zwart staat riant en is al lang blij met een half punt; een stommiteit mag toch niet beloond worden met winst? De partij was heerlijk om te spelen dus wat wil je nog meer? Wit heeft geen seconde nodig en accepteert het aanbod. In de nazit blijkt dat zwart gewoon gewonnen staat. Andere schakers kijken met verbazing naar het tafereel: beiden verdienden te winnen, beiden hadden moeten verliezen. De blunder bleek een offer, de schakers gaan blijmoedig naar huis. Een remise die winst oplevert voor het spel, dat kan alleen op 64 velden.

3 gedachten over “1. Niets is wat het lijkt.